En av de största fördelarna med att starta en insamling för att motverka cancer är att alla kan göra det. Man behöver inte ens något startkapital. Allt som krävs är att du har en basal datorvana.
I den här artikeln förklarar vi hur du kan genomdriva en insamling genom att ta hjälp av 5 bestämda steg.
5 steg för hur man startar egen cancerinsamling
- Fastställ din målsättning. Vad ska du samla in pengar till?
- Välj plattform. Ska du exempelvis använda dig av Kickstarter?
- Sätt upp en plan med delsmålsättningar.
- Marknadsför din insamling.
- Betala ut pengar till det välgörande ändamålet.
Nedan pratar vi mer om de steg som nämns ovan i större detalj.
1. Fastställ huvudsakliga mål
Innan insamlingen mot cancer påbörjas ska du kunna svara på följande frågor:
- Hur mycket pengar ska du samla in?
Om du inte har ett fast belopp i åtanke, uppge en ungefärlig summa. En stor välgörenhetsorganisation på 30 anställda bör ha som målsättning att samla in minst 250 000 kronor, rapporterar Paperform. Men om det rör sig om en mindre insamling räcker i regel ett insamlingsmål på cirka 30 000 kronor gott.
- Vilka är de tilltänkta givarna?
Är det organisationer som ska bidra med pengar, eller kanske privatpersoner?
- Hur ska du marknadsföra projektet?
Ska du annonsera på Facebook, Reddit eller Twitter, eller ska du dela ett informationsinlägg på Facebook till alla du känner?
Läs mer: Så mycket kostar en cancerbehandling i USA.
2. Välj en insamlingsplattform
Den första handfasta delen i insamlingsprocessen består av att välja en insamlingsplattform. Nedan ger vi tre exempel på plattformar som lämpar sig väl för insamlingsprojekt mot cancer.
1. Kickstarter
- Kickstarter tar ut en avgift på 5 % av det insamlade beloppet.
- Kickstarter har cirka 3,2 miljoner besökare per månad.
- Det är gratis att skapa ett projekt på Kickstarter.
Kickstarter lämpar sig perfekt för bland annat teknik- och konstprojekt. Välgörenhetsprojekt får förekomma på plattformen såvida du ämnar leverera en produkt till de som väljer att skänka pengar. Kickstarter har även ett gott rykte, då både insamlare och välgörare skyddas på ett effektivt sätt.
2. GoFundMe
- GoFundMe tar ut en avgift på 2 % av det insamlade beloppet.
- GoFundMe har cirka 1,9 miljoner besökare per månad.
- Det är gratis att skapa ett projekt på GoFundMe.
GoFundMe är tydligt nischade mot välgörenhetsinsamling. Det faktum att avgiften bara ligger på cirka 2 % av det insamlade beloppet gör dessutom att den här plattformen är populär bland personer som vill starta privat insamling för ett välgörande ändamål, likt cancerforskning.
3. Indiegogo
- Indiegogo tar ut en avgift på 5 % av det insamlade beloppet.
- Indiegogo har cirka 1,1 miljoner besökare per månad.
- Det är gratis att skapa ett projekt på Indiegogo.
Då Indiegogo är en relativt liten insamlingsplattform är det viktigt att du har många kontakter på exempelvis sociala medier likt Facebook, då få svenskar känner till att Indiegogo ens existerar. GoFundMe är i våra ögon ett bättre alternativ för cancerinsamling då avgiften är väsentligt lägre.
3. Sätt upp en tydlig strategi
Låneförmedaren Sambla satte upp en tydlig strategi för sitt insamlingsarbete mot cancer, och det måste även du göra. Mer specifikt är det viktigt att du utser en person som ansvarar för hela projektet. Detta då även välplanerade insamlingsprojekt mot cancer kan misslyckas utan ett tydligt ledarskap.
Det är även brukligt att sätta upp delmål, likt att 10 000 kronor ska ha samlats in efter ett visst antal dagar. Och om målet inte uppnås, då är det en bra idé att omarbeta sin insamlingsstrategi.
Tips: Tänk på att ekonomin försämras för cancerpatienter, vilket du även kan påpeka till potentiella givare.
4. Marknadsför ditt projekt
I det här steget är det viktigt att kontakta alla tänkbara intressenter. Utöver onlinemarknadsföring kan man även välja att besöka lokala företag för att höra sig för huruvida även de vill skänka pengar för arbetet mot cancer.
I det här skedet är det dessutom av stor vikt att påtala de positiva faktorer som medges, likt god PR såvida du väljer att uppmärksamma företaget på insamlingsplattformen.
Även om projektet har ett tydligt ledarskap och delmål efter delmål uppnås, är det viktigt att alltid marknadsföra projektet. Nya marknadsföringsidéer kan i regel sättas i verket utan något större planeringsarbete. En spontan insamlings- och informationsfilm om cancer på en videoplattform likt Youtube är alltid en bra idé, då den med lite tur kan bli viral.
5. Betala ut pengarna
I det sista steget betalar du ut de pengar som samlats in till exempelvis Cancerfonden eller Barncancerfonden. Det är här brukligt att inkludera att bevis på att pengarna gått dit de ska. Cancerfonden kan även välja att uppmärksamma personer eller organisationer som väljer att donera större summor pengar.
Samblas projekt Sambla mot cancer uppmärksammades tydligt på Cancerfondens webbsida, för att nämna ett exempel.